Pipedrive

Bij de inschrijving wordt er onmiddellijk verwezen naar de steunpagina van Pipedrive waar er video’s beschikbaar zijn. De nieuwe gebruiker krijgt een overzicht bestaande uit verschillende categorieën waaruit hij kan kiezen indien hij meer uitleg over een bepaalde feature nodig heeft. Zeer handig omdat de support page altijd geraadpleegd kan worden en niet enkel bij het eerste gebruik.

Indien er nog vragen zijn is er een virtueel helpdesk beschikbaar waarbij de gebruiker real time kan chatten met een hulpverlener. Rechts bovenaan de webpagina staat er de status van de software. Als er erop geklikt wordt, krijgt de gebruiker een overzicht van al de features met daarnaast een symbool dat de status van die bepaalde feature weergeeft.

Bij de inschrijving ontvangt de nieuwe gebruiker een mail waarin hij uitgenodigd wordt voor de dagelijkse webinars.

De gebruiker wordt altijd via het adres dat hij heeft bij de inschrijving heeft opgegeven op de hoogte gehouden van de recentste nieuws of upgrades.

VOORDELEN:

  • De e-mails in Pipedrive worden automatisch verbonden aan de juiste deal. Dit door een e-mailaccount te linken met die van Pipedrive (Gmail, Outlook, Exchange, or a custom one). Bovendien kan er via Pipedrive zelf e-mails verzonden worden.
  • Het tabblad contactpersonen doelt op de personen die betrokken zijn tot een deal of organisatie. Het zijn gegevens die toegevoegd of bewerkt kunnen worden en die specifiek tot één persoon behoren. Onder het tabblad organisatie kunnen er gegevens (over de organisatie) ingegeven worden en die worden dan automatisch doorgevoerd bij de personen uit die organisatie.
  • Pipeline steekt zodanig in elkaar dat het CRM-systeem de dagelijkse activiteiten pusht telkens er ingelogd wordt. Het systeem zegt de gebruiker wat het moet doen in tegenstelling tot een team dat aan het systeem moet vragen wat er gedaan moet worden.
  • Indien de organisatie meerdere afdelingen heeft die dezelfde data nodig hebben kunnen er pipelines opgemaakt worden voor de verschillende afdelingen. Het voordeel is dat een deal van een pipeline naar de andere gestuurd kunnen worden, zodat een andere afdeling verder kan werken aan een deal.
  • Revenue projection: een panoramisch zicht van de verleden, toekomstige en recente inkomsten. Je krijgt een subtotaal van de inkomsten voor een bepaalde deal en hoeveel inkomsten er geschat wordt bij de volgende deal. De toekomstige inkomsten kunnen geschat worden dankzij de geschatte afsluitdatum van een deal waarbij de onderneming opbrengsten zal innen. Elk deal heeft zijn eigen statuslijn die aanduidt hoe ver die deal staat om afgesloten te worden of anders gezegd in welke fase het zich van de pipeline bevindt.
  • Details van een deal: je kan zelf beheren wie het mag zien, ofwel heel het bedrijf of enkel de personen die betrokken zijn tot de deal. Je krijgt een overzicht van alle acties of activiteiten die gepland zijn en alle vorige die voorbij zijn. Dit helpt de verkoper om zijn focus te richten op wat er nog gedaan moet worden i.v.m. een bepaalde deal. Documenten kunnen upgeload worden en ook via Google Drive, de documenten kunnen niet groter zijn dan 50 MB. Links van het scherm, staat er een overzicht van wie verantwoordelijk is voor de deal, voor welk bedrijf, welke personen met deze deal bezig zijn, gegevens van deze personen, email, activiteiten etc.

E-MAIL INTEGRATIE:
Optie 1
Uw emailadres linken met Pipedrive. Je kan uw inbox filteren zodanig dat je niet alle mails binnenkrijgt, enkel de belangrijke. Je kan vanuit Pipedrive zelf mails sturen, zodanig dat je verder kunt converseren zonder uit de deal te hoeven gaan. Alleen beschikbaar met een Gold of Platinum abonnement. Deze optie maakt de contacten niet automatisch aan als ze niet in Pipedrive zijn.

Optie 2 
Manueel selecteren van e-mails die je wilt opvolgen. Dit doe je door uw bedrijfsemail te combineren met een bepaalde email. Als de geadresseerde nog geen contactpersoon is, zal Pipedrive deze automatisch toevoegen in het systeem om ze later direct te herkennen. Deze optie is voor alle abonnementen mogelijk. Je kan ook ervoor kiezen om uw mails openbaar te maken met alle andere personen die een bepaalde deal opvolgen of ze privé houden.

Als je naar uw Pipedrive-mailbox gaat en op een mail klikt om die te openen, komt er automatisch aan de rechterkant van het scherm een balk met een overzicht van de deal waarmee de contactpersoon gelinkt is, als ze aan een bepaalde deal gelinkt zijn. Een efficiënte manier om onmiddellijk nieuwe activiteiten toe te voegen, naar aanleiding van een email dat je net hebt gelezen.

STATISTIEKEN:

  • Je kan aanduiden welke periode je wilt analyseren en welk pipeline, of gewoon alle pipelines tegelijk. Hoe meer Pipedrive gebruikt wordt, hoe juister de gegevens zijn.
  • Het gemiddelde van de gewonnen deals per pipedrive-user wordt weergegeven. Het gemiddelde wordt automatisch door pipedrive berekend. De deals kunnen per aantal of waarde weergegeven worden. Dit kan een verschil maken in de ranking van de beste verkopers.
  • Als je op een verkoper klikt, dan krijg je een overzicht van al zijn gewonnen deals, en kan elk deal individueel geanalyseerd worden met zijn geschiedenis in het verkoopproces.
  • Sales performance: De deals kunnen over een tijdslijn weergegeven worden zowel in het aantallen als in hun waarde. Over een periode van een jaar bv. kan er gezien worden waar eer ups en downs waren en wat de redenen hiervoor waren. Hieruit kan geleerd worden voor de toekomst. Een verkoper kan ook nagaan in welke fase van de pipeline een deal verloren wordt.
  • Er kan ook nagegaan worden welke verkoper vooruitgang boekt en goeie cijfers naar voor brengt. Als een verkoper bv. vaak een deal verliest tijdens de onderhandelingsfase dan die verkoper in kwestie hulp krijgen van een van zijn collega’s tijdens die fase.
  • De verkopers kunnen een standaardreden ingeven wanneer ze een deal verliezen of hun eigen commentaar intypen.
  • Conversie-analyse: de gewonnen en verloren deals worden samen weergegeven in één rapport. Deals die nog in volle gang zijn, worden niet in rekening gehouden. Daarnaast wordt de conversie ook per fase weergegeven. Dit kan natuurlijk ook weer per verkoper en over een tijdslijn, chronologisch gezien worden.

Spreadsheets importeren: Pipedrive herkent welk soort informatie er geïmporteerd wordt en gaat ze categoriseren. Indien ze niet met elkaar matchen, kan dit nog steeds manueel gewijzigd worden. Pipedrive vermijdt ook dat er duplicaten zijn. Alhoewel twee contactpersonen dezelfde naam dragen, dan gaat Pipedrive kijken of ze tot dezelfde organisatie behoren. Dit kan natuurlijk ook met andere gegevens. Het gaat erom dat er minstens één onderscheidend contactinformatie is om te weten dat het geen duplicaten zijn van elkaar. Hetzelfde geldt ook voor organisaties. Na het importeren, rapporteert Pipedrive welke gegevens werden overgeslagen omdat ze niet erkend werden. Dit skipfile kan gewijzigd worden met de verbeteringen en nadien geïmporteerd worden. Elk probleem wordt dus individueel geïsoleerd om een goed zicht erover te houden.

Pipedrive installeren: Pipedrive vraagt om een email-adres in te geven en een wachtwoord. Nadien worden er meerdere categorieën getoond, die de verschillende sectoren moeten voorstellen waarin het bedrijf actief is en waaruit de verkoper moet kiezen om verder te gaan. De verkoper is nu ingeschreven op Pipedrive en kan beginnen met het aanmaken van contacten, toevoegen van deals etc.

 

BRONNEN:

(sd). Opgeroepen op March 10, 2017, van http://www.marketingautomationinsider.com/insightly-vs-pipedrive/

(2017, March 10). Opgehaald van https://www.getapp.com/customer-management-software/a/pipedrive-crm/compare/microsoft-dynamics-crm-online/

(2017, March 10). Opgehaald van https://www.trustradius.com/compare-products/microsoft-dynamics-crm-vs-pipedrive

(2017, March 10). Opgehaald van https://comparisons.financesonline.com/pipedrive-vs-microsoft-dynamics-crm

(2017, March 11). Opgehaald van https://www.g2crowd.com/compare/microsoft-dynamics-365-for-sales-formerly-dynamics-crm-vs-pipedrive

3 gedachten over “Pipedrive

Voeg uw reactie toe

  1. I love how maintaining and tracking your generated leads into an actualized sales process works so seamlessly with Pipedrive. From first meeting, to proposal to general questions your lead may have to follow up questions/e-mails are easily tracked and stored where the entire chain of sales is managed with ease.

    Like

  2. Pipedrive is simple to use. We started off with Salesforce and it was like trying to kill an ant with a nuclear bomb. We needed something simple: a CRM that let us keep track of contacts, our communication with them, associated deals, and deal status. Pipedrive does that and does it well.

    Like

  3. There really is nothing significant to put you off using this product. The only thing I can think of is the integration with social media but I wasn’t expecting that.

    Like

Plaats een reactie

Site gebouwd met WordPress.com.

Omhoog ↑